Ravintoblogi


Sokerin yleisimmät vaikutukset

Sokerin vaikutukset... Myrkky on kuvailtu vuonna 1957 Tohtori William Coda Martinin toimesta seuraavasti: ”Aine joka kehoon altistuttaessa, joko nautittuna, tai kehon itsensä kehittämänä, aiheuttaa, tai saattaa aiheuttaa sairauksia”. Tohtori Martin luokittelee sokerin myrkyksi, koska tämä on riisuttu sen elinvoimasta, eli ravintoarvoista (mm. vitamiineista sekä mineraaleista).

Lautaseni käytännössä: Vaihteleva tyyppi

Vaihteleva tyyppi (50% hiilihydraattia, 40% proteiinia, 10% rasvaa) on nimensä mukaisesti sekoitus kahdesta aikaisemmin mainitusta kategoriasta. Henkilö, joka kuuluu tähän kategoriaan, kallistuu yleensä jompaankumpaan suuntaan (napa- tai päiväntasaajakategoriaan), mutta voi kuitenkin huonosti, jos pitäytyy radikaalisti kiinni vain toisessa.

Lautaseni käytännössä: Napaseututyyppi

Toivottavasti tähänastiset artikkelit ovat olleet jotakuinkin kiinnostavia sinulle. Olet ehkä hahmottamassa hyödyllistä kokonaiskuvaa, jota haluaisit soveltaa käytännössä. Mitä, ja miten tästä eteenpäin?

Vinkkejä päivittäiseen ostoskorisuunnitteluun

Edellisessä artikkelissa käsittelimme yleisimmät ravintoaineet. Tässä artikkelissa käymme läpi käytännönläheisen katsauksen ravintoaineisiin ja esittelemme seniorille hyvin soveltuvan esimerkkiruokakorin.

Ravinnon merkitys hyvinvoinnille ei vähene ihmisen vanhentuessa. Heikentynyt ravinnonsaanti voi tarkoittaa lihasvoiman heikkenemistä. Yksipuolinen ravinnonsaanti lisää myös riskiä sairastumiselle. Fyysiset rajoitteet, sairaudet ja muistiongelmat voivat vaikeuttaa monipuolisen ruokavalion noudattamista.

Yksilöllinen lautasmalli

Kirjoittaessamme esimerkiksi sanan "lautasmalli" internetin hakumoottoriin, esimerkkejä löytyy yllin kyllin. Kuitenkin virallinen ohjeistus kuuluu, että “Täytä puolet lautasesta kasviksilla, esimerkiksi raasteilla, salaatilla ja lämpimällä kasvislisäkkeellä. Perunan osuus lautasesta on noin neljännes. Perunan sijaan voit syödä riisiä, pastaa tai muita viljavalmisteita. Lautasesta noin neljännes jää kala-, liha- tai munaruoalle. Sen voit korvata palkokasveja, pähkinöitä tai siemeniä sisältävällä kasvisruolla. Valitse ruokajuomaksi rasvatonta maitoa, piimää tai vettä.

Aiheena ruokavalio

Ruoka on nykyään lähestulkoon yhtä itsestään selvä asia kuin nälkä. Huomioikaa sana lähestulkoon, koska jos ei kaikki, niin lähestulkoon “kaikki on suhteellista” (“everything is relative”) lainatakseni Albert Einsteinia. Käytännössä tarkoitan, että esimerkiksi joku nykyajan nuori ei ehkä ole joutunut ajattelemaankaan ruoan hankintaan liittyviä haasteita, kun taas sota-ajan lapsi on voinut joutua tosissaan taistelemaan leipänsä turvaamiseksi. Yhdistävä seikka kuitenkin on, että kumpikaan ei selviä ilman ruokaa.

Olipa kerran evoluutio

Ravinnon sekä terveyden mediaseksikkyydessä ei ole sinänsä mitään vikaa... Mutta kun tasapaino järkkyy, ja massamedioiden yleissanoma terveydestä on pitkälti “pinnallista” sekä “trendi vetoista” niin on hyvä ymmärtää käsitteet nimiltään tasapaino, uteliaisuus, suhteellisuus, objektiivisuus, maalaisjärki sekä unohtamatta erittäin tärkeää taitoa nimeltään itse kuuntelu. On varmasti olemassa muitakin termejä, jotka sopisivat näiden aikaisemmin mainittujen joukkoon.

Tilaa syöte RSS - blogit