Lautaseni käytännössä: Vaihteleva tyyppi


Vaihteleva tyyppi (50% hiilihydraattia, 40% proteiinia, 10% rasvaa) on nimensä mukaisesti sekoitus kahdesta aikaisemmin mainitusta kategoriasta. Henkilö, joka kuuluu tähän kategoriaan, kallistuu yleensä jompaankumpaan suuntaan (napa- tai päiväntasaajakategoriaan), mutta voi kuitenkin huonosti, jos pitäytyy radikaalisti kiinni vain toisessa. Vaihtelevan kategorian henkilön on käytännössä helpompi syödä, johtuen heille sopivasta, laajemmasta sekä vaihtelevammasta, ravintolähdekirjosta. Toisaalta vaihtelevan kategorian henkilön on hyvä oppia kuuntelemaan sekä tuntemaan fysiologiansa samoista syistä johtuen. On tärkeää, että hän tutustuu kahteen aikaisempaan kategoriaan ymmärtääkseen omaansa.

Vinkkejä vaihtelevan tyypin yksilölle: (Katso lautasmallin prosenttiluvut: 50% hiilihydraatti, 40% proteiini, 10% rasva):

* Tutustu kahteen aikaisempaan aineenvaihduntatyypin kuvaukseen.

* Kuuntele kehoasi. Kokeile päiväkirjan kirjoittamista: kirjaa ylös tuntemukset ruoasta sekä kehon reaktioista siihen. Muokkaa tarvittaessa joko napa- tai päiväntasaajakategorioan suuntaan.

* Aloita ruokavaliolla jonka sisältö on 25% proteiinia sekä 25% rasvaa, ja loput lautasesta, 50% on hiilihydraatteja.

HUOM! Käyttäkää lautastanne ravintokokonaisuuksien hahmottamiseen. Yksi lautanen on yhtä kuin 100%, ja valmistakaa ruoka niin, että lautanen täyttyy ohjemäärien mukaisesti riippuen minkä aineenvaihdunta-tyypin ravintosuosituksia seuraat. Ja onhan päiväkirjan käyttö toki sallittua sekä suositeltavaa myös muissakin kategorioissa, ei vain vaihtelevassa. Tämä edesauttaa kehon kuuntelun oppimista. Kirjoita niin syöty ruoka, kuin myös siihen liittyvät tunteet ylös (energisyys, väsymys, hyperaktiivisuus, levottomuus, ärtyneisyys jne) ja muokkaa tarvittaessa.

Samat perussäännöt pätevät kaikissa kategorioissa; syö monipuolisesti prosessoimatonta luonnollista ruokaa sekä juo runsaasti puhdasta vettä. Ota toki huomioon suositellut määrät. Lopullinen tavoite olisi energinen hyvä olo, olettaen, että yleinen elämä sekä elämänrytmi on mahdollisimman kitkatonta. Et stressaa turhia, nukut hyvin ja säännöllisesti, liikut sekä toteutat itseäsi itsellesi arvokkaalla tavalla (sosiaalisuus, työ, harrastukset jne). Lisäksi, tarkoitus ei ole hämmentää tai monimutkaistaa, vaan tarkoitus on tarjota selkeä yleiskuva ravinnosta, joka kannustaisi tutkimaan, ja olisi samalla tarpeeksi yksilöllinen tukeakseen terveyttämme optimaalisesti. Kaiken lisäksi, jos osaltanne ilmenisi hieman mielekkyyttä sekä hauskuutta tämän tärkeän, mutta kiitettävän, kaupallisesti ylianalysoidun, ravinto-/terveysaiheen tiimoilta, niin olisihan se “työvoitto” osaltani.

Ei kun kokkailemaan ja kokeilemaan!!

 

Kirjalähde:

How To Eat, Move and Be Healthy (2004-2013); The "No Diet" Diet (Dietitön Ruokavalio); Kirjailija: Paul Chek.