Liikkumalla iloiseksi


Liikunnalla on monia positiivisia psyykkisiä vaikutuksia ihmiselle. Fyysisen kunnon lisäksi liikunta myös parantaa muistin toimintaa, lievittää stressiä ja parantaa oppimiskykyä. Liikunnan yhteydessä ihmiseltä vapautuu niin ikään onnellisuushormoneja eli endorfiineja. Endorfiinit luovat ihmiselle pitkään jatkuvan tyytyväisen olon – tekee onnelliseksi. Liikunta saattaa myös parantaa muistin toimintaa, sillä se lisää uusien solujen syntymistä, solujen jotka ovat vastuussa oppimisesta ja muistin toiminnasta. Paitsi että liikunta saa sinut tuntemaan itsesi iloiseksi ja onnelliseksi se saa myös olosi virkeäksi ja kyvykkääksi.

Nyt rohkeasti siis liikkumaan omien taitojen ja voimien mukaan. Espoon kaupunki tarjoaa monipuolisia ohjattuja liikuntatunteja senioreille. Ohjattuja liikunta tunteja löydät osoitteesta: https://resurssivaraus.espoo.fi/ohjattuliikunta/haku. Kun aurinko alkaa paistamaan ja linnut laulamaan lähde yksin tai yhdessä ystävän tai sukulaisen kanssa kävelylle, kauniiseen luontoon. Kävelyn helpottamiseksi voit ottaa itsellesi kävelysauvat. Kun taivaalta sataa vettä ja olet vailla liikuntaa, lähde esimerkiksi vesijumppaan tai uimahallin kuntosalille.

Liikunta hyvässä seurassa, onko parempaa? Jos et aina halua liikkua yksin niin ota ihmeessä ystävä mukaan. Yllätä esimerkiksi lapsesi tai sukulaisesi lähtemällä hänen kanssa pienelle ja rauhalliselle kävelylle puistoon. Myös ryhmäliikunta tunneille kannattaa uskaltaa rohkeasti osallistua, siellä saattaa tavata uusia tuttavuuksia. Sosiaaliset taidot parantuvat samalla, kun liikkuu ja tulee iloiseksi. Mikä siis olisikaan parempaa kuin jakaa oma onnellisuus liikkumalla muiden ihmisten kanssa?

 

Teksti:

Restonomiopiskelijatiimi: Emmi Saarinen, Simo Solantaus, Nea Turunen ja Sara-Sofia Vilen

Laurea-ammattikorkeakoulu 2018

 

Lähteet:

https://askelterveyteen.com/liikunnan-7-psyykkista-hyotya/

https://resurssivaraus.espoo.fi/ohjattuliikunta/haku