Yhdeksänkymppinenkin voi pärjätä verkossa


Monet pankit lakkauttavat fyysisiä konttoreitaan eri puolilla Suomea. Kassapalveluita on karsittu ja verkkotapaamiset lisääntyvät. Ikääntyneet kaipaavat kuitenkin ihmiskontaktia pankissa asioidessaan. Henkilöasiakkaita palvelevia konttoreita on Suomessa vielä noin 1100. Keski-Suomen kuluttajayhdistyksen puheenjohtaja Mika Kelander sanoo että henkilökohtainen palvelu on monille periaatekysymys. Vajaakuntoisten ihmisten kokemuksia pankkipalveluista kartoitetaan kuluttajaparlamentissa.

Esimerkiksi Danske Bankilla on Keski-Suomessa enää yksi konttori Jyväskylässä. Tarja Airaksinen Jyväskylän Danske Bankista kertoo, että osa asiakkaista käy konttorissa todella harvoin. Airaksinen kertoo, että verkkopalveluita ei ole pakko käyttää ja laskut voi jättää maksukuoressa. Lainaneuvottelut voi käydä puhelimitse. Airaksinen linjaa, että esimerkiksi tabletti on helppo tapa hoitaa asioita. Airaksinen sanoo, että konttorin sijainnilla ei ole enää sellaista merkitystä kuin pari vuosikymmentä sitten. Finanssivalvonnan kerran vuodessa tekemän selvityksen avulla seurataan pankkipalvelujen hinnoittelua ja saatavuutta.

Selvityksellä varmistetaan, että luottolaitoslaissa säädetty asiakkaan oikeus peruspankkipalveluihin toteutuu. Myös kohtuutonta hinnoittelua pyritään estämään. Selvitys perustuu pankeille tehtyyn kyselyyn ja havaintoihin. Myös markkinoilta saatu palaute on tärkeässä asemassa.

Katso myös :

Turvallinen asiointi verkkopankissa

Ohjeita Aktian verkkopankin käyttöön

Ohjeita Nordean verkkopankin käyttöön

Ohjeita Säästöpankin verkkopankin käyttöön

.

Lähde : http://yle.fi/uutiset/kateispalveluja_karsittu_rajusti__pankki_yhdeksank...