Aivojumppa


Ikääntyessä muistivaikeuksia esiintyy ja sen takia on tärkeää tehdä erilaisia aivojumppia muistin tueksi.

Aivojumppa on yhtä tärkeää aivoille kuten liikunta on tärkeää keholle. Jotta aivot pysyvät kunnossa on ensisijaisen tärkeää antaa sille jatkuvaa virikettä, kuten riittävästi haastavaa ja kiinnostavaa tekemistä.

https://es.sott.net/image/s21/439848/full/Fuerza_mental.jpg

 

 

 

 

Aivojumpan hyödyt

Aivojumpalla voidaan parantaa muistamista ja keskittymistä ja sillä voidaan jopa lieventää stressiä. Tietyillä liikkeillä voidaan aktivoida tiettyjä osia aivoissa. Aivojen etu -ja takaosat liittyvät keskittymiseen. Aivopuoliskojen oikea ja vasen osa liittyvät tietojenkäsittelyyn.

Erilaisista aivojumpista on hyötyä mm. stressin ja jännityksen purkuun, helpottaa lukemista, kirjoittamista ja puhumista. Aivojumpasta on hyötyä myös keskittymiskyvyn harjaannuttamiseen sekä helpottaa muistamista.

 

Aivojumppa harjoituksia

Jumppaharjoituksia on erilaisia ja niitä on jokaiselle ikäryhmälle. Sitä voi tehdä riippumatta ajasta ja paikasta. Jumppaliikkeet jakautuvat kolmeen pääryhmään: Energia harjoitukset, keskilinjan liikkeet ja pidentävät liikkeet.

Energia harjoitukset tasapainottavat kehon ylä -ja alaosien sekä aivojen yhteistoimintaa. Näillä harjoituksilla kehittyy organisointikyky ja kyky ilmaista ja kokea tunteita.

Esim. Energiakahdeksikko. Tällä liikkeellä on vaikutus vasemman ja oikean aivopuoliskon toimintaan. Se lisää silmän ja käden yhteistyötä.

  1. Voit tehdä tämän liikkeen missä asennossa tahansa istuen, seisten tai maaten selällään.

  2. Nosta ensin vasen kätesi peukalo pystyssä eteesi. Pidä katse peukalossa ja piirrä ilmaan iso kahdeksikko.

  3. Tee sama myös oikean käden peukalolla. Toista liikkeet 3-5 kierrosta.

  4. Lopulta samat liikkeet molemmat kädet ristissä ja peukalot myös ristikkäin.

Keskilinjan liikkeet auttavat samanaikaisesti näkemään molemmilla silmillä, molemmilla korvilla ja auttaa kehon molempien puolien käyttöä samanaikaisesti.

Esim. Aivonapit. Aivonappien hieromisella saadaan aikaiseksi verenkierron vilkastumista ja se lisää hapenottokykyä aivoissa jolloin aivotoiminta selkeytyy.

  1. Hiero solisluiden alapuolella ”aivonappeja” rintalastan molemmin puolin toisen käden peukalolla + etu -ja keskisormella ja samanaikaisesti kun toinen käsi on navan yläpuolella vatsalla.

  2. Vaihda käsiä ja toista tarvittaessa.

Pidentävät liikkeet auttavat rentouttamaan lihaksia ja vapauttaa jänteitä ja jännityksiä. Kun kiristykset ja jännitys laukeavat saa tämä aikaan sen, että kehon tasapaino, itseilmaisu, informaation käsittely ja ymmärtäminen paranee.

Esim. Ristikäynti. Tämä liike parantaa aivojen molempien puolien yhteistoimintaa.

  1. Marssi hitaasti paikallaan.

  2. Kosketa vasemmalla kädellä oikean jalan polvea.

  3. Kosketa oikealla kädellä vasemman jalan polvea.

  4. Toista muutaman kerran.

     

Seniori365 sivustolta löytyy aivojumppa video, jonka tahdissa voi tehdä harjoituksia missä ja milloin vaan. Aivojumppa harjoitus videoon pääset klikkaamalla tästä.

Helsingin kaupungin sivuilta löytyy aivojumppaa muistin virkistykseksi harjoituksia. Voit kokeilla harjoituksia ilmaiseksi klikkaamalla: tästä.

Aivojumppa harjoituksia on erilaisia ja niitä voi myös ladata jopa omaan älypuhelimeen. Helsingin kaupungin sivustolta löytyy mm. Kielellisiä harjoituksia, musiikillisia harjoituksia ja toiminnallisia harjoituksia. Harjoitukset soveltuvat kaikille iästä ja sukupuolesta riippumatta.

 

Artikkelin kirjoittaja:

hoitotyön opiskelija Aniso Abdulkadir, Laurea-ammattikorkeakoulu

 

Lähteet:

Brain Gym. Aivojumppa. http://projektit.a-klinikka.fi/huuko/sites/projektit.a-klinikka.fi.huuko/files/BrainGym_Aivojumpasta.pdf

Helsingin kaupunki. Aivojumppaa muistin virkistykseksi. 2018. https://www.hel.fi/itsehoito/fi/tietoa-eri-aiheista/muisti-ja-mielenterveys/muisti/aivojumppa

Raija Kivimetsä. Hidasta elämää. 2014.https://hidastaelamaa.fi/2014/11/kivimetsassa-stressin-pikapurkua-aivojumpalla/