Suolan turvallinen käyttö


Suolaa käyttämällä saadaan ruokiin hyvä maku, mutta mikä on suolan turvallinen käyttö? Tässä artikkelissa käsitellään, kuinka käytetään suolaa turvallisesti.

Suolan vähäinen nauttiminen ehkäisee kohonneelta verenpaineelta, sydän -ja verisuonisairauksilta, mahasyövältä ja aivohalvaukselta. Liiallinen suolan saanti saattaa pahentaa astman oireita. Suolan runsas käyttö myös lisää kalsiumin eritystä virtsaan ja voi siten jopa altistaa osteoporoosille. Suolan käyttö ei toimi hoitokeinona alhaiseen veren natriumpitoisuuteen eikä matalaan verenpaineeseen.

Aikuisille suolan saantisuositus on enintään 5 grammaa eli vajaa 1 teelusikallinen päivässä. Päivittäin jopa 80 % tulee elintarvikkeista huomaamatta piilosuolana.

Piilosuolat ovat:

  • Juustot
  • Lämpimät ruuat, leivät ja muut viljavalmisteet
  • Lihavalmisteet esim. Makkarat ja leikkeleet
  • Runsassuolaiset naposteltavat esim. sipsit ja suolatut pähkinät

 

Jos tavoitteenasi on vähentää suolan käyttöä, voit korvata suolan lisäämällä ruoanlaitossa erilaisia mausteita ja yrttejä. Ihmisen makuaisti tottuu vähempään suolan määrään jo muutamassa viikossa.

Tehokkain tapa suolan vähentämiseen on valita leipä ja pääruuat vähäsuolaisina, näin vähennät merkittävästi ylimääräisen suolan saannin.

Esim. Normaalisuolaisessa 6 viipaleessa leipää on 2,5 g suolaa. Vähäsuolaisessa 6 viipaleessa leipää on 1,5 g suolaa. Kun syöt vähäsuolaisempaa leipää, vähennät suolan määrää jopa 365g vuodessa.

Ei ole suositeltavaa lisätä suolan käyttöä, kun epäilee liian vähäistä jodin saantia. Jodia saa mm. maitotuotteista ja kalasta. Suolavalmisteista on hyvä valita suola joka sisältää jodia. Suurin osa elintarviketeollisuudessa ovat siirtyneet käyttämään jodioitua suolaa. Kannattaa kuitenkin pitää mielessä, että suolavalmiste sisältää jodia vain, jos sitä on siihen lisätty.

Sydänmerkin avulla löydät vähemmän suolaa sisältäviä tuotteita. Sydänmerkki sivustosta löytää eri ruokaohjeita, joissa on suolaa kohtuullisesti.

 

 

Teksti:

Hoitotyön opiskelija Aniso Abdulkadir

Laurea-ammattikorkeakoulu 2018

 

Lähteet:

Sydän.fi. 2018. Suolaa vain kohtuudella. https://sydan.fi/ruoka-ja-liikunta/suolaa-vain-kohtuudella

Evira 2018. Terveyttä edistävä ruokavalio. https://www.evira.fi/elintarvikkeet/terveytta-edistava-ruokavalio/ravitsemussitoumus/sisaltositoumukset/suola/

 

Kategoria: