Stressi


Stressi on niin yleistä ja se tulee jokaiselle iästä riippumatta jossain elämänvaiheessa. Stressillä tarkoitetaan esimerkiksi tilannetta, jossa ihminen kokee, että haasteet ja vaatimukset ovat liian korkeat saavutettaviksi. Näin ollen ihmisen sopeutumiseen tarkoitetut voimavarat ovat tiukoilla tai jopa ylittyvät.

Lyhytaikainen stressi ei ole vaarallista, se saa ihmiset saamaan jopa tekemään parhaansa. Pitkittynyt stressi toisaalta voi olla vaarallista ja kuluttaa voimavaroja.

Tässä artikkelissa perehdytään stressin oireisiin ja miten voi itse vaikuttaa stressin hallintaan.

 

 

 

 

 

 

Miksi stressaamme?

Kiire, sopimaton työ taikka työttömyys, liiallinen vastuu ja korkeat odotukset, perheongelmat, ihmissuhdeongelmat, kiusaaminen ja äkilliset muutokset elämässä. Nämä ovat yleisimmät syyt miksi stressaamme.

Muita stressin syitä voivat olla odottamattomat traumaattiset elämäntapahtumat mm. läheisen kuolema, onnettomuudet tai luonnonkatastrofit. Nämä muutokset elämässä voivat aiheuttaa ihmiselle akuutin stressihäiriön tai traumaperäisen stressihäiriön.

 

Stressin oireet

Stressi voi ilmetä mielialan muutoksilla, panostusta vaativat tehtävät jäävät helposti sivuun tai eivät onnistu ollenkaan. Tunteiden hallinta vaikeutuu ja ihminen saattaa olla itkuinen tai saada jopa raivokohtauksen. Kun stressi jatkuu pitkään, se kuluttaa voimavaroja.

Stressi on psykologinen kokemus, mutta voi ilmetä myös fyysisesti esimerkiksi:

  • Vatsa on sekaisin, pahoinvointi

  • Päänsärky, huimaus

  • Painon tunnetta rinnassa, sydämentykytys

  • Henkeä ahdistaa ja on vaikea saada itseään rentoutumaan.

  • Flunssakierre ja selkävaivat

Tavallisimpia stressin psyykkisiä oireita ovat:                                          

  • Jännittyneisyys, ärtymys

  • Agressiot

  • Levottomuus, ahdistuneisuus, masentuneisuus

  • Muistiongelmat, vaikeus tehdä päätöksiä

  • Unen häiriöt

 

Stressin hallitseminen

Stressin hallinta on tärkeää ja ihmisen on osattava jakaa omat huolensa eikä vatvoa yksin asioita. Vatvominen voi olla haitallista sillä se heikentää itseluottamusta ja ongelmanratkaisukykyä.

Tärkeää on jutella stressaavista asioista läheisten ja ystävien kanssa tai jopa työtovereiden kanssa. Kun jaat omat huolesi se keventää kantamaasi taakkaa ja itselle jää parempi olo.

Sen sijaan, että vatvoo asioitaan, on ensisijaisen tärkeää ratkoa edessä olevat ongelmat. Jos vatvominen jatkuu tästä huolimatta, suuntaa huomiosi muuhun mielekkääseen tekemiseen esimerkiksi ystävien tapaamiseen, musiikin kuunteluun, liikuntaan, elokuviin yms.

Voit kokeilla myös varata päivässä niin sanottuna ”huoliaikaa” jolloin varaat 30min kerran päivässä huolien vatvomiseen ja murehtimiseen. Älä tee silloin muuta ylimääräistä. Jos huolet alkavat painaa päivän aikana, kirjoita ne ylös ja palaa niihin huoliajalla.

Liikunta auttaa lievittämään masentuneisuutta, ahdistusta ja auttaa jopa sietämään stressiä. Stressaavissa elämäntilanteissa kannattaa jatkaa liikuntaharrastuksiaan tai aloittaa sellainen.

Ihmissuhteiden hoitaminen ja ylläpitäminen on tärkeä ihmisen mielenterveydelle ja auttaa stressin sietämisessä.

Huumori toimii erinomaisesti vaikeissakin elämäntilanteissa ja on oiva keino vähentää stressiä. Huumori auttaa vähentämään jännitettä ihmisten välissä ja on tärkeää osata nauraa.

 

Keinoja stressinhallintaan

  • Syö säännöllisesti monipuolista ja ravitsevaa ruokaa

  • Nuku säännöllisesti ja riittävästi

  • Pidä päivän mittaan hengähdystaukoja ja vaihda asentoja sekä venyttele

  • Kohtuullinen alkoholin kulutus

  • Hemmottele itseäsi ja ole hellä itsellesi

  • Pidä huoli henkilökohtaisista rajoistasi ja ole jämäkkä

  • Puhu tunteistasi

  • Vastusta kielteistä ajatusta ja ylläpidä rakentavaa ajatusta

  • Näe vastaan tulemiset elämässä oppimiskokemuksina

  • Luo itsellesi aikataulu ja työjärjestys

  • Hulluttele ja käytä luovuuttasi!

 

Teksti:

Hoitotyön opiskelija Aniso Abdulkadir

Laurea-ammattikorkeakoulu 2018

 

Lähteet:

Duodecim, terveyskirjasto. Stressi. 2010. https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00976

Suomen Mielenterveysseura. Stressi kuuluu elämään. 2018. https://www.mielenterveysseura.fi/fi/mielenterveys/hyvinvointi/stressi-kuuluu-el%C3%A4m%C3%A4%C3%A4n