Sängyn merkitys uneen


Jokaisella on erilainen keho. Makeimmin nukut, kun patja mukautuu kehoosi. Silloin lepäät luonnollisessa ja rentoutuneessa asennossa läpi yön. Huono sänky, etenkin liian löysä patja ja/tai huono tyyny voivat olla osasyynä selkä- ja niskakipuihin sekä tuki- ja liikuntaelinvaivoihin.

Täytyy muistaa myös, että tunkkaisessa sängyssä nukkuu huonosti, joten tuuletuksen lisäksi petivaatteita kannattaa pestä ja patjaa imuroida ahkerasti

Patjan valinta:

Patjan valinta on aina yksilöllistä ja siihen vaikuttavat mm. nukkumisasento ja kehon mittasuhteet. Suurin osa meistä nukkuu kylkimakuuasennossa ja silloin lantion ja olkapään pitää päästä painumaan patjan sisään. Hyvän patjan tunnistaa siitä, että se kylkimakuulla tukee kylkikaarta niin että selkäranka pysyy suorassa.                                  

Kulunut patja pahentaa ja aiheuttaa mm. selkäoireita ja varmasti häiritsee nukkumistasi. Ihminen nukkuu elämästään kolmasosan, joten vuoteella on todella merkitystä.

Tyynyn valinta:

Tyynyjä on kaikkiin nukkumisasentoihin, eli ensin täytyy tunnistaa oma luonnollinen nukkumisasento (tyypillisesti se missä asennossa nukahdat). Kylkimakuulla nukuttaessa tyynyn täytyy täyttää patjan ja pää välinen tila (riittävän korkea) niin että kaularanka ohjautuu suoraksi. Kaularanka ei myöskään saisi taipua tai kiertyä. Kannattaa valita anatomisesti muotoiltu tyyny, koska se antaa parhaan tuen niska-hartiaseudulle.

Selällä nukkuessa tyynyn tulee olla suhteellisen matala/pehmeä ja sivuilta korkea/tukeva, jotta kaularanka olisi suorassa ja pää tuettuna keskiasentoon. Jos nukkuu sekä kylki että selällä, tähänkin nukkumisasentoon löytyy oma tyynymalli.

Vatsamakuulle löytyy myös oma tyynymalli, mutta tätä nukkumisasentoa treenaajan lähtökohtaisesti kannattaa välttää sen epäergonomisuuden vuoksi.

Väärän kokoinen ja/tai muotoinen tyyny on selkeä niska-hartiaseudun vaivojen pahentaja ja monissa tapauksissa jopa niiden alkusyy. Vääränlainen tyyny pidentää nukahtamisviivettä ja heikentää unen laatua.

 

Muista nämä, kun ostat uutta sänkyä:

    Mene ammattilaisen pakeille ja mittauta itsesi.

    Hyvän patjan ostaminen on välineurheilua: Halvalla ei saa hyvää.

    Huomioi parisänkyä ostettaessa partnereiden yksilölliset tarpeet.

    Patjan vaihtoväli riippuu laadusta: Hyväkin patja pitäisi kuitenkin vaihtaa n. 15 vuoden välein.

    Älä pilaa hyvän patjan vaikutuksia vääränlaisella tyynyllä.

Lähteet:

www.mtv.fi/lifestyle/koti/artikkeli/ammattilaiset-neuvovat-nain-valitset...

www.tohtori.fi/?page=0179162&id=1945393

 

Kategoria: