Unettomuus ja unilääkkeet


Lähes jokainen kärsii jossain elämänsä vaiheessa uniongelmista. Kun unettomuus on vain väliaikaista, ei välttämättä ole tarvetta hakeutua heti lääkäriin, sillä nykyään markkinoilla on paljon nukahtamista helpottavia tuotteita, jotka ovat saatavilla ilman reseptiä apteekeista ja luontaistuotekaupoista. Jos uniongelmat kuitenkin toistuvat usein, pitkittyvät tai alkavat muuten häiritä jokapäiväistä elämää, kannattaa kääntyä lääkärin puoleen.

Ilman reseptiä apteekeista ja luontaistuotekaupoista saatavia tuotteita:

- Melatoniini: Vasta vuoden 2013 alussa reseptivapaaseen myyntiin vapautettu melatoniini on kenties tehokkain unensaantia helpottava luontaistuote, joka on saatavissa ilman reseptiä. Melatoniini on unen tarvetta säätelevä ns. pimeähormoni, jota kehittyy käpyrauhasessa yön aikana. Melatoniinivalmisteilla voidaan tukea kehon omaa melatoniinin tuotantoa, jolloin nukahtaminen helpottuu ja tasainen uni kestää läpi yön aamuun saakka. Tutkimuksissa sekä melatoniinin että lumelääkkeen käytön aikana ilmoitettuja haittavaikutuksia ovat päänsärky, nielutulehdus, selkäkipu ja voimattomuus.

- L-tryptofaani. Tryptofaanilla on tärkeä rooli vuorokausirytmiä säätelevän serotoniinin muodostuksessa. Kyseessä on melatoniinin tapaan luontaistuote (aminohappo), jota elimistö saa normaalisti esimerkiksi pähkinöistä, siemenistä, juustosta, lihasta ja kalasta. L-tryptofaanin nauttiminen terveellisen ruokavalion ohella jauheena tai tabletteina helpottaa nukahtamista luonnollisesti ja vaikuttaa kohentavasti mm. mielialaan. Koska tryptofaani on täysin luonnonmukainen ravintoaine, sitä myydään reseptivapaasti luontaistuotekaupoissa. Muista kuitenkin totella pakkauksessa olevia annostusmääriä.

- Valeriaana (rohtovirmajuuri). Yrttikasveja on käytetty jo pitkään historiassa niiden rauhoittavien ominaisuuksien vuoksi. Valeriaana ei yllä teholtaan samaan kuin esimerkiksi melatoniini, mutta se on erinomainen keino lieviin univaikeuksiin ja parantamaan unen laatua ja kestävyyttä. Hyvää valeriaanassa ja muissa yrttikasveissa on myös se, että ne voidaan nauttia esimerkiksi rauhoittavan teen muodossa, eikä niiden pitkäaikaisella käytölläkään ole tiedettyjä haittavaikutuksia. Muista kuitenkin totella pakkauksessa olevia annostusmääriä

- Kärsimyskukka on valeriaanan tapaan rohdoskasvi, jota käytetään yleisesti nukahtamisen helpottamiseen ja lihasjännitysten laukaisemiseen. Usein kärsimyskukkaa myydään uutteena, jota nautitaan muutama tippa ennen nukkumaan menoa esimerkiksi teen seassa tai sellaisenaan. Kärsimyskukka on luonnonmukainen keino hoitaa nukahtamisvaikeuksia, ja se toimii kokeilemisen arvoisena ensiapuna vaikka vakavampaakin unettomuuteen.

 

On kuitenkin hyvä kysyä lääkäriltäsi, jos yllämainittujen luontaistuotteiden käyttö epäilyttää.

 

Unettomuus on yleinen vaiva kaikissa ikäluokissa, eikä avun hakemisessa ole mitään epätavallista. Hoitavalta lääkäriltä kannattaa varata aikaa keskusteluun uniongelmista, sillä unettomuuden taustalta saattaa löytyä myös jokin muu korjattavissa oleva syy. Apua saa unettomuuteen usein terveyskeskuslääkäriltä, joka pystyy tarvittaessa ohjaamaan eteenpäin sopivalle erikoislääkärille. Suomen Lääkäriliitto voi Suomen unitutkimusseuran erityispätevyystoimikunnan esityksestä myöntää unilääketieteen erityispätevyyden. Lista henkilöistä, joille on myönnetty unilääketieteen erityispätevyys, löytyy Suomen unitutkimusseuran verkkosivuilta www.sus.fi. (http://www.sus.fi/index.php?option=content&task=view&id=131)

Unilääkkeiden käyttöä voidaan harkita, jos unettomuuden syitä ei pystytä poistamaan esimerkiksi elämäntapojen muutoksella. Unilääkkeitä eli hypnootteja voidaan käyttää helpottamaan unen tuloa ja pidentämään sen kestoa, mutta vain lyhytaikaisesti. Perinteisiä unettomuuden hoitoon käytettäviä lääkkeitä ovat bentsodiatsepiinit ja bentsodiatsepiinijohdannaiset.

Perinteisiä unilääkkeitä käyttäessä on hyvä muistaa seuraavat asiat:

- Unihuoltoa pitää jatkaa myös lääkehoidon aikana.

- Unilääkkeet on tarkoitettu vain tilapäiseen ja lyhytaikaiseen käyttöön.

- Unilääkettä voi käyttää jaksoittaisesti, vain muutamana iltana viikossa.

- Unilääke otetaan nukkumaan mentäessä, mutta ei enää kesken unien herätessä.

- Saman yön aikana ei pitäisi ottaa kahta kertaa unilääkettä.

- Kaikilla unilääkkeillä voi olla haittavaikutuksia, esim. päiväaikaista väsymystä, aamutokkuraisuutta, muistihäiriöitä, kaatumisalttiutta, sekavuutta ja aamuyön heräämisiä

- Säännöllinen unilääkkeen käyttö tulee aina lopettaa asteittain.

- Lääkeriippuvuus on yleisin syy tarpeettomaan unilääkkeiden pitkäaikaiskäyttöön.

 

Lähteet:

www.tietoaunettomuudesta.fi/unettomuuden-hoito/mista-apua#.VE98yBYZTYA

www.tietoaunettomuudesta.fi/unettomuuden-hoito/melatoniini#.VE-BjRYZTYA

www.tietoaunettomuudesta.fi/unettomuuden-hoito/perinteiset-unilaakkeet#....

www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=lam00074 

 

Kategoria: